Examensutställningar
Keramisk form och produktion

Här presenterar de studerande från Keramisk form och produktion
sina projektarbeten genom bilder, film och text.

©foto och film – William Petersen och John Söderlund samt Helal Chebaro

Linda Björnsdotter Gustavsson


Studie i tekannor

Mitt slutprojekt har varit en studie i tekannor. Jag började med att utgå från en grundform: droppen, och sedan experimentera fram kannor utifrån den. Jag har gjort ungefär fyra kannor i stöten, så över varje generation av kanna har jag utvecklat och ändrat tex hänkel, pip och fotring eller fötter för att få en så funktionell men samtidigt rolig och spännande kanna som möjligt.

Maria Hansdotter


Konst att bruka

Varje dag möter vi föremål som vi väljer  att bruka eller betrakta. Mitt syfte har varit att tillverka keramik som tillåts plats i rummet även när den inte brukas. Keramik där funktionen varierar och därmed formen. Vaserna kan brukas och fyllas med natur, eller sättas samman och upplevas som skulptur.

Veronica Berling Filipsson


Auruminore – Guld i mun

Jag ville göra en servis som lyfter måltiden till en upplevelse. Man ska se – och känna hantverket, i såväl maten som keramiken. Jag vill att de olika delarna i servisen ska kunna ha många användningsområden och samtidigt tala samma formspråk. Med min långa bakgrund i restaurangbranschen ville jag i mitt slutarbete förena det mitt hjärta klappar mest för: keramik och mat.

I samarbete med en lokal och KRAV-certifierad krog har jag tagit fram ett uttryck som ska stå för ett omsorgsfullt hantverk. Ett helhetstänk där maten, hantverket, miljön och keramiken vävts samman och är i symbios med varandra. Ett av målen med projektet är att belysa vikten av att använda sig av sina lokala producenter och samarbetspartners – Lokal mat på lokalt fat. Där så lite som möjligt blir på miljöns bekostnad.

Fortsätt läsa

Anna Adolfsson


Naturligtvis

Naturen. Det vi får. Det vi lånar. Det vi är.

Mitt Arbete bygger på kärlek och respekt till den natur som vi alla är beroende av.

Under detta projekt har jag jobbat med att skapa vackra glasyrer av enbart fyra hållbara material som jag lånat från vår natur.

  • Järnoxid
  • Fältspat
  • Träaska
  • Lergodslera

Och sedan vill jag ge tillbaka till naturen genom att applicera dessa glasyrer på objekt som jag skapat för att gynna de små liven i våra trädgårdar. Mat till en fågel. Vatten till en humla.

Annika Thörner


Ursprung

Mitt arbete bär titeln ”Ursprung”, då det är de ursprungliga materialen och teknikerna som varit vägledande genom hela processen. Det innebär att jag grävt upp lera ur min egen mark och då fått fram en lergodslera, eftersom det är den typ av lera som jorden i min närmiljö erbjuder. Jag har utforskat lergodslerans olika kvaliteter och förutsättningar genom glasyrexperiment och tester i formbarhet. Slutligen har jag bränt föremålen genom att utforska kraften i en primitiv eld. Genom att elda har jag dessutom fått tillgång till aska som jag kunnat använda till att blanda stengodsglasyrer.

Helene Forsman


Bruksgods

Jag har velat skapa en liten serie fiffigt bruksgods med stor funktion. Man skall kunna äta, dricka och förvara i den.

Jag vill att det skall vara vackert & klassiskt i formen, enkelt & tydligt i funktionen. Hållbart tillverkat med varsamhet & respekt för naturens resurser & den långsamma hantverksprocessen.

Det skall ta liten plats att förvara (kompakt living) men ge många möjligheter till användning.

Alla delar går att kombinera med varandra & blir som en stor familj med sina olika storlekar, dekorer och glasyrer.

Locken är vändbara, med glasyr och dekor på båda sidor tänkta att fungera också som fat & assietter till kopparna. Burkarna fungerar också som koppar, men finns också med hänkel, att hålla stadigt i, för varma drycker.

Konsthantverk är det perfekt o-perfekta och bär spår av Konsthantverkarens händer. Konsthantverket bruksgods är livskvalitet för varje dag – Fest liksom vardag.